De Nederlanders, een zuinig volkje. Bekend zijn de Britse uitspraken. Maar is het overstappen van energieleverancier nu zuinigheid of handigheid? Besparen op energie is toch gewoon een kwestie van handigheid?
Die welbekende zuinigheid van de Nederlanders blijft ons maar achtervolgen. We staan er overal ter wereld om bekend. Hiervoor mogen we onze buren, de Britten, bedanken. In het Engels kent men een aantal uitdrukkingen die een goed beeld geven van hoe men denkt over onze zuinigheid.
Going Dutch
Een van de meest bekende uitdrukkingen, bedacht door de Britten, heeft als essentie dat Nederlanders tijdens het uitgaan liever zelf willen betalen of dat het bedrag gedeeld wordt. Deze term is ook wel bekend onder de naam Dutch treat. De uitdrukking is ergens in de zeventiende eeuw bedacht door de Britten, als antwoord op de hevige concurrentie op zee tussen de Hollanders en de Britten. Het waren de Nederlanders die in de ogen van de Britten een stelletje gierige dronkaards waren. Gierig, omdat ze de kosten altijd wilden delen en dronken, omdat ze toch zeker zo moedig waren geworden door zich in te drinken (ook wel Dutch Courage).
Dutch Sandwich
Nederland staat in de wereld te boek als een land van tulpen, klompen, windmolens, drugs én een land met een gunstig belastingklimaat voor ondernemers. Er is zelfs een speciale constructie bekend onder de naam The Dutch Sandwich, die ondernemers in staat stelt om te kunnen profiteren van gunstige belastingen. In onze hoofdstad zijn op enkele adressen verschillende bedrijven ingeschreven, die op deze manier weten te profiteren. Er zijn wel steeds meer voorstanders van het stevig aanpakken van deze constructie.
De term The Dutch Sandwich kent overigens van oorsprong een andere betekenis. Het gaat hier in de eerste plaats om het witwassen van geld. Vandaag de dag wordt de term dus ook gebruikt voor belastingontwijking of -ontduiking.
Gierig en laf
Van oudsher staan wij Nederlanders dus bekend als gierig en laffe dronkaards. Je zou dus kunnen stellen dat de berichten over het overstappen van zorgverzekeraars en energieleveranciers horen bij ons Nederlanders. En waarom zouden we ons daarvoor schamen. De dagen dat wij (vermeend) gierig en laf zijn, liggen ver achter ons. Bovendien, de Britten konden er zelf ook wat van.
Massaal
Waar eerder in 2016 al bekend werd dat er massaal overgestapt werd van zorgverzekering, volgde in april 2016 het nieuws dat er ook massaal overgestapt was van energieleverancier. Volgens het AD gaat het om een stijging van 2 procent ten opzichte van 2014. Het aantal overstappers bedroeg in 2015 15,1 procent. De verwachting is dat dit aantal in 2016 weer hoger zal liggen.
Het overstappen van energieleverancier is geen moeite meer, zo blijkt uit de cijfers. Waar het overstappen van verzekeraar nog voor problemen kan zorgen als het gaat om het acceptatiebeleid, lijkt dit geen beperking te zijn voor de aanbieders van energie. Zij zien nieuwe klanten graag komen.
Websites
Veel overstappers maakten gebruik van zogeheten overstapwebsites. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) liet weten dat het aantal overstappers dankzij de verschillende overstap websites de afgelopen jaren een vogelvlucht genomen heeft. Dat weet men bij De Goedkoopste Energieleverancier erg goed. Ook deze website kreeg de afgelopen jaren te maken met hogere bezoekersaantallen.
Tijdens een zoektocht naar een nieuwe energieleverancier is het verstandig gebruik te maken van een energievergelijkingswebsite. Niet alleen is duidelijk zichtbaar welke energieleveranciers het postcodegebied bedienen. Ook is het mogelijk om deze met elkaar te vergelijken en gebruik te maken van extra korting, wanneer de nieuwe overeenkomst afgesloten wordt via de vergelijkingswebsite.
Handigheid
Terug naar de vraag van het begin. Is het nu zuinigheid of handigheid? Eigenlijk een beetje van beide. Zuinige handigheid of handige zuinigheid. In ieder geval komt het erop neer dat overstappen een kwestie is van weten te besparen op energie en daarmee geld overhouden. Dat wil toch iedereen?!
Bron afbeelding: Wikimedia Commons.